: Απεικάσματα σκέψης: Η βιβλιοθήκη
Yπάρχει μια πικρή αλήθεια στη ζωή, που ανακάλυψα ταξιδεύοντας ανατολικά και δυτικά.

Οι μόνοι που πραγματικά πληγώνουμε είναι αυτοί που αγαπάμε περισσότερο. Κολακεύουμε όσους γνωρίζουμε ελάχιστα. Ευχαριστούμε τον περαστικό επισκέπτη. Ενώ χτυπάμε απερίσκεπτα όσους μας αγαπούν περισσότερο. 

Η βιβλιοθήκη



Αισχύλου Oρέστεια Αγαμέμνων



O «Aγαμέμνων», το πιο εκτεταμένο από τα σωζόμενα δράματα του Aισχύλου, ξεκινάει με μια ατμόσφαιρα ελπίδας ανάμεικτης με σκοτεινά προαισθήματα, καθώς ο φρουρός στη στέγη του παλατιού στο Άργος παρακολουθεί με αγωνία να δει το σημάδι της φωτιάς να αναγγέλλει την πτώση της Tροίας. Όταν το σημάδι αυτό φάνηκε, τα νέα επιβεβαιώθηκαν και από έναν κήρυκα που φτάνει στο παλάτι σχεδόν συγχρόνως, χωρίς έγνοια για τη σύμβαση του χρόνου. H Kλυταιμνήστρα, η γυναίκα του Aγαμέμνονα, παρουσιάζεται να πανηγυρίζει ...


Διήγηση Συμβάντων Της Ελληνικής Φυλής




Τα «Απομνημονεύματα περί φιλικής Εταιρείας» του Εμμανουήλ Ξάνθου τυπώθηκαν το 1845, όταν ο μεγάλος Φιλικός, τιμημένος αλλά πάμπτωχος, έγερνε προς το τέρμα της ζωής του.
Πέραν του άλλου ιστορικού ενδιαφέροντος που παρουσιάζουν, είναι σημαντικά για την κατανόηση της δράσης του Ξάνθου, ο οποίος σε αυτά απαντά στον λίβελλο που δημοσίευσε ο Αναγνωστόπουλος στον «Αιώνα» του Ιωάννη Φιλήμονος εναντίον του. Στη «Διήγησιν συμβάντων της Ελληνικής Φυλής» ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, προς το τέλος της ζωής του υπ ...




Ψυχική Αρρώστια Και Ψυχολογία


Η ψυχολογία δεν μπορεί ποτέ να πει την αλήθεια για την τρέλα γιατί η τρέλα κατέχει την αλήθεια της ψυχολογίας. Και παρ' όλα αυτά, μία ψυχολογία της τρέλας δεν μπορεί παρά να κινείται προς το ουσιαστικό, από την στιγμή που κατευθύνεται στα τυφλά προς το σημείο όπουδημιουργήθηκαν οι δυνατότητες της ύπαρξης της· δηλαδή, κινείται αντίθετα προς το ίδιο της το ρεύμα, προς εκείνες τις περιοχές όπου ο άνθρωπος έχει μία σχέση με τον εαυτό του και εγκαινιάζει εκείνη την μορφή αλλοτρίωσης που τον μετατρέπει σε Homo Psychologicus. 

.Αν η ψυχολογία της τρέλας μεταφερόταν πίσω στις ρίζες της, θα εμφανιζόταν να είναι όχι η αυθεντία της ψυχικής ασθένειας και,συνεπώς, η δυνατότητα της εξαφάνισης της, αλλά η καταστροφή της ίδιας της ψυχολογίας και η ανακάλυψη αυτής της ουσιαστικής, μη ψυχολογικής (επειδή δεν θίγεται από την ηθική) σχέσης, που είναι η σχέση μεταξύ Λογικού και Παράλογου.


K. Π. Kαβάφης - Τ' Αποκηρυγμένα




Το σώμα των Καβαφικών ποιημάτων περιλαμβάνει: Τα 154 ποιήματα που αναγνώρισε ο ίδιος (τα λεγόμενα "Αναγνωρισμένα"), τα 37 "Αποκηρυγμένα" ποιήματά του, τα περισσότερα νεανικά, σε ρομαντική καθαρεύουσα, τα οποία αργότερα αποκήρυξε, τα "Ανέκδοτα", δηλαδή 75 ποιήματα που βρέθηκαν τελειωμένα στα χαρτιά του, καθώς και τα 30 "Ατελή", που βρέθηκαν στα χαρτιά του χωρίς να έχουν πάρει την οριστική τους μορφή.








Το Ημερολόγιο Ενός Τρελού






Τρεις τρελοί: ένας Ρώσος, ένας Γάλλος και ένας Κινέζος, μοναδικές περιπτώσεις στην παγκόσμια λογοτεχνία.Και οι τρεις είναι δημόσιοι υπάλληλοι.Και οι τρεις αποτελούν μέλη εκείνης της προνομιακής ομάδας που πρέπει να διαφυλάξει τη σωστή λειτουργία του κράτους.Και οι τρεις τρελαίνονται!Ξεφεύγουν από την ομάδα και ανακαλύπτουν την ταυτότητά τους μέσα στον παραλογισμό. Δίνουν τη μάχη τους, καθένας με τον δικό του πολιτισμό και με τους δικούς του όρους. Βασιλιάς, υποψήφιο θύμα κανιβάλων ή κατά συρροή ...






Η Κρίση Του 1929 Και Η Ελληνική Οικονομία


Για τα έτη 1928-1940
Η έκδοση αυτή αποτελεί συμβολή της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών της Τράπεζας της Ελλάδος στην ημερίδα με θέμα τις επιπτώσεις της κρίσης του 1929 στην ελληνική οικονομία, που οργανώνει σήμερα το απόγευμα το Ίδρυμα της Βουλής για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία.Στο πρώτο κεφάλαιο του βιβλίου εξετάζονται οι ομοιότητες και οι διαφορές μεταξύ της κρίσης του 1929 και της σημερινής κρίσης, καθώς και ο αντίκτυπος της κρίσης του 1929 στην ελληνική οικονομία. Στο δεύτερο κεφάλαιο του βιβλίου, η κρίση του 1929 και τα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας αναλύονται μέσα από αποσπάσματα των ετήσιων εκθέσεων του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος για τα έτη 1928 έως και 1940. Οι εκθέσεις αυτές καλύπτουν την περίοδο από την ίδρυση της Τράπεζας της Ελλάδος έως τις παραμονές της Κατοχής.


Η Φιλοσοφία Του Καλού Παρά Πλωτίνω




Η πραγματεία ξεκινά με την οριοθέτηση της έννοιας του καλού.Τα πράγματα που μπορούν να είναι ωραία δεν περιορίζονται μόνο σε αυτά που είναι αντικείμενα της όρασης και της ακοής,αλλά υπάρχει και η ομορφιά που αφορά στήν ψυχή"οι ωραίες πράξεις,οι ψυχικές καταστάσεις και οι γνώσεις,καθώς και η ομορφιά των αρετών"Ο Πλωτίνος προβαίνει σε μια διάκριση μεταξύ του αισθητού και του υπεραισθητού κάλλους και στη συνέχεια εγείρει το ερώτημα σε σχέση με την κοινή πηγή της ωραιότητας όλων αυτών των πραγμάτων
Το Επαναστατικό Πρόβλημα Σήμερα -Κ. Καστοριάδης


Μια συνέντευξη που δόθηκε το 1975, δεν δημοσιεύτηκε και εξακολουθεί να είναι επίκαιρη όσο ποτέ. Τι σημαίνουν σήμερα για μας οι λέξεις «πολιτική» και «επανάσταση»; Ο Κορνήλιος Καστοριάδης για ν απαντήσει σ αυτό το πρόβλημα χρειάστηκε να παραμερίσει τις έτοιμες λύσεις, έπαψε να σέβεται τη λογική του δόγματος, έδωσε μια νέα διάσταση στην επαναστατική προοπτική, και όπως λέει ο
ίδιος: «Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να μιλάει εν ονόματι της εργατικής τάξης, παρά μόνο η ίδια η εργατική τάξη. Όταν λοιπόν ένας πολιτικός μιλάει εν ονόματι της εργατικής τάξης, του έθνους κτλ. πρέπει να ξέρουμε πως είτε απατά είτε απατάται. Τρίτος όρος δεν υπάρχει».





Αισθήματα Και Ιδέες Των Αρχαϊκών Ελλήνων - Τέχνη


Η δοκιμή τούτη παίρνει το θέμα της απο την εως τωρα ελάχιστη μελετημένη σχέση των αρχαικών Ελλήνων με την τέχνη τους.Εχει όμως και δέυτερο κίνητρο,την ιδέα πώς τέτοια μελέτη μπορεί να είναι προεργασία χρήσιμη και για πνευματική ιστορία της τέχνης αυτής.Αρχίζει με τα λόγια του Wolfflin που δείχνουν οτι και για τον μεγάλο αυτόν δάσκαλο της μεθόδου της μορφικής ερμηνείας στήν ιστορία της τέχνης,η καλλιτεχνική όραση είναι αυτόνομη,οχι όμως και απομονωμένη ενέργεια του ανθρώπου.
Αριστοτέλης - Πολιτικά

Η καταγωγή του Αριστοτέλη συντέλεσε σημαντικά στον τρόπο θεώρησης και μελέτης εκ μέρους του των πολιτικών ζητημάτων. Ο Νικόμαχος, ο πατέρας του, όπως και όλοι οι Ασκληπιάδες, είχε την ευκαιρία να μυήσει τον γιο του στη συμπτωματολογία των ασθενειών και στην ενδεικνυόμενη κατά περίπτωση θεραπευτική αγωγή. Η εμπειρία αυτή επέδρασε στον τρόπο σκέψης του, που προσανατολίστηκε πάντα στο πραγματικό, στις δεδομένες συνθήκες, και τον έκανε να μελετήσει τους παλιότερους νόμους πριν διαμορφώσει τις προσωπικές του απόψεις.Εκεί προφανώς οφείλονται και οι παραλληλισμοί που πολλές φορές παρατηρούνται στα Πολιτικά, ανάμεσα στους πολιτικούς άρχοντες και τους καλούς γιατρούς. Η υγεία, σε τελευταία ανάλυση, είναι ισορροπία ορισμένων παραγόντων, ανάμεσα σε δυο άκρα, σε δυο υπερβολές. Υποχρεωτικά λοιπόν πρέπει να επικρατήσει το μέτρο.


Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι - Ποιήματα

Ο Βλάντιμιρ Μαγιακόφσκι γεννήθηκε στις 7 Ιουλίου του 1893, από Ρώσους γονείς, στο χωριό Μπαγκτατί της Γεωργίας, όπου ο πατέρας του υπηρετούσε ως φύλακας δασών και υδάτων. Εκεί ο Βλάντιμιρ έζησε τα παιδικά του χρόνια και φοίτησε στο δημοτικό σχολείο, ενώ τις πρώτες γυμνασιακές του σπουδές τις έκανε στη γειτονική πόλη, Κουταϊς. Από εκείνα τα χρόνια εκδηλώθηκε το ενδιαφέρον του για τη ζωγραφική και χρονολογούνται οι πρώτοι του ενθουσιασμοί με την επιστήμη και την τεχνολογία, που διαδραμάτισαν αργότερα σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της φουτουριστικής του ποιητικής, καθώς και το ενδιαφέρον του για τις ιδέες της επανάστασης. Το 1907, μετά το θάνατο του πατέρα του, μετακόμισε μαζί με τη μητέρα του και τις δυο αδελφές του στη Μόσχα. Εκεί συνέχισε τις γυμνασιακές του σπουδές και παρακαλουθήσε μαθήματα ζωγραφικής. Το 1908, μαθητής ακόμα έγινε μελός του κόμματος των Μπολσεβίκων και συμμετείχε στην παράνομη δραστηριότητά του. Αυτό στοίχισε τα επόμενα δύο χρόνια δύο συλλήψεις. Μέσα στη φυλακή διαβάζει τη Βίβλο, διαβάζει ιστορία και λογοτεχνία και γράφει τα πρώτα του ποιήματα, τα οποία όμως δε διασώθηκαν. Μετά την αποφυλάκισή του το 1910, εγκαταλείπει το γυμνάσιο και γίνεται δεκτός στη Σχολή Ζωγραφικής και Γλυπτικής της Μόσχας. Εκεί γνώρισε τον ζωγράφο Νταβίντ Μπουρλιούκ, που έμμελε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ποιητική του πορεία.


Ιδανικοί Αυτόχειρες

Από τους Έλληνες αυτόχειρες λογοτέχνες θα με απασχολήσουν πέντε κυρίως, ενδεχομένως, οι πιο σημαντικοί, για τους οποίους υπάρχουν και περισσότερα στοιχεία σχετικά με την αυτοκτονία τους: οι ποιητές Κώστας Καρυωτάκης και Ναπολέων Λαπαθιώτης, ο δοκιμιογράφος Περικλής Γιαννόπουλος, ο κλασικός φιλόλογος και μελετητής της νεοελληνικής λογοτεχνίας Ιωάννης Συκουτρής, και η συγγραφέας μυθιστορημάτων και διηγημάτων για παιδιά ή με παιδιά Πηνελόπη Δέλτα. Αναφερόμενος πρωτίστως στα γραπτά τους και, συμπληρωματικά, σε πληροφορίες ανθρώπων που τους γνώρισαν από κοντά, προσωπικά ή μέσα από τα κείμενά τους, δεν προτίθεμαι να κρίνω το έργο τους ή να αναλύσω την προσωπικότητά τους, αλλά να προσπαθήσω να εξηγήσω τους λόγους που τους οδήγησαν στον αυτόχειρα θάνατο.




Το Νησί - Victoria Hislop


Το Νησί, κυριάρχησε για 24 εβδομάδες στο βρετανικό τοπ 10, με τις πωλήσεις του να ξεπερνούν τα 850.000 αντίτυπα. Τα δικαιώματα του βιβλίου πουλήθηκαν σε 17 χώρες. Ο πόλεμος, η αγάπη, η τραγωδία και η δύναμη ψυχής συνθέτουν τους ήρωες και πρωταγωνιστές αυτού του βιβλίου. Η ζωή μιας νεαρής αρχαιολόγου συνδέεται για πάντα με το μικρό νησί της Σπιναλόγκας στην προσπάθειά της να ανακαλύψει τις ρίζες της οικογένειάς της. Ανακαλύπτει πόσο άμεσα συνδέεται η ζωή της με το νησί και πώς τα μυστικά κρατούν όλη της την οικογένεια μέσα στη σφικτή τους μέγγενη.. 




Αλέξης Ζορμπάς - Νίκος Καζαντζάκης






Πολλὲς φορὲς πεθύμησα να γράψω τὸ βίο καὶ τὴν πολιτεία τοῦ Ἀλέξη Ζορμπᾶ, ἑνὸς γέρου ἐργάτη ποὺ πολὺ ἀγάπησα. Στή ζωή μου, οἱ πιὸ μεγάλοι μου εὐεργέτες στάθηκαν τὰ ταξίδια καὶ τὰ ὀνείρατα· ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους, ζωντανοὺς καὶ πεθαμένους, πολὺ λίγοι βόηθησαν τὸν ἀγώνα μου. Ὅμως, ἂν ἤθελα νὰ ξεχωρίσω ποιοὶ ἄνθρωποι ἀφῆκαν βαθύτερα τ' ἀχνάρια τους στὴν ψυχή μου, ἴσως νὰ ξεχώριζα τρεῖς τέσσερεις: τὸν Ὅμηρο, τὸν Μπέρξονα, τὸ Νίτσε καὶ τὸ Ζορμπᾶ.










Δημοσθένης - Ολυνθιακοί


Ο Δημοσθένης δεν εισακούεται και ο Φίλιππος βαδίζει ακάθεκτος στην πραγματοποίηση των σχεδίων του. Το 349 ο Φίλιππος κηρύττει τον πόλεμο κατά των Ολυνθίων. Η Όλυνθος  ήταν μία από τις αξιόλογες πόλεις της αρχαιότητας. Βρισκόταν στη βορειοδυτική πλευρά του Τορωναίου κόλπου. Όταν ο Φίλιππος μαχόταν κατά των Αθηναίων, οι Ολύνθιοι ήταν σύμμαχοί του. Ο Φίλιππος για αντάλλαγμα τους παραχώρησε δυο πόλεις, την Ποτείδαια και τον Ανθεμούντα, όταν όμως υπέταξε τη Θεσσαλία, προχώρησε προς τη Θράκη  και νίκησε τους Φωκείς, οι Ολύνθιοι αντελήφθησαν ότι δε βρίσκονταν σε ασφάλεια και ζήτησαν το 352 π.Χ. ειρήνη με τους Αθηναίους. Όταν το 349 π.Χ. επιτέθηκε ο Φίλιππος, χρησιμοποιώντας για πρόφαση το γεγονός ότι οι Ολύνθιοι αρνήθηκαν να του παραδώσουν τον αδελφό του Αρριδαίο που είχε καταφύγει στην πόλη τους, οι Ολύνθιοι ζήτησαν με πρέσβεις τους βοήθεια από τους Αθηναίους. Εκείνοι έκαναν συνέλευση στην οποία μίλησαν πολλοί ρήτορες. Ανάμεσα σ' αυτούς και ο Δημοσθένης, που υπέδειξε στους Αθηναίους τι έπρεπε να κάνουν. Τρεις Ολυνθιακοί εκφωνήθηκαν, δεν είναι όμως γνωστό με ποια σειρά. Η Όλυνθος καταστράφηκε και ο Φίλιππος βρέθηκε στη Χαιρώνεια, όπου και συνέτριψε τους Θηβαίους και τους Αθηναίους. Ο επικήδειος λόγος των πεσόντων Αθηναίων - 1000 περίπου - εκφωνήθηκε από το Δημοσθένη, γεγονός που δείχνει τη μεγάλη εκτίμηση των Αθηναίων προς αυτόν.


Υγρές Νύχτες - Ιστορίες Μιας Χαμένης Γενιάς




Οι "Υγρές Νύχτες" είναι το πρώτο βιβλίο του Φρέντυ Γερμανού - το έγραψε ανάμεσα στα 17 και στα 26 του χρόνια, αλλά δεν το τύπωσε γιατί δεν έβρισκε εκδότη. Η ιστορία της Δάφνης και του Τζόνυ είναι μια αληθινή ιστορία, που ο συγγραφέας την έζησε στην εφηβεία του "νύχτα πρός νύχτα". Ξετυλίγεται στο "Ρίτς", ένα καμπαρέ του '51, με τα σαξόφωνα να σκεπάζουν τον απόηχο του Εμφυλίου κι έναν Αμερικανό αξιωματικό να ζει το ρομαντικό του πάθος με μια αμαρτωλή Ελληνίδα.








Μυστικισμός- Θείο Στην Ελλάδα Και Τον Αρχαίο Κόσμο




Στην μελέτη αυτή εξετάζεται διαχρονικά η έννοια του Θείου στην Ελλάδα από την αρχαιότητα έως σήμερα. Γίνεται συνοπτική αναφορά στους μύθους που αφορούν τις αρχαίες Θεότητες, ιχνηλατούμε τα δρώμενα των αρχαίων Ελληνικών μυστηρίων, και παραθέτουμε τις φιλοσοφικές απόψεις «περί Θείου» των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων, από τους προσωκρατικούς έως τον Πρόκλο και τους πρώτους Χριστιανούς πατέρες.Μια φιλοσοφική και κυρίως θεολογική μελέτη βέβαια σε ένα περιβάλλον παγκόσμιων αλληλοεπιδράσεων θα ήταν ελλιπής εάν δεν γίνονταν αναφορά στις μεγαλύτερες θρησκείες από τον Ινδουισμό έως τον Χριστιανισμό, και από τον Ζωροαστρισμό έως τον Ιουδαϊσμό.




H Zωή Σ'επίπεδο Μορίων - Α. Σταυρόπουλος


Η έξαρση της βίας και της τρομοκρατίας, που φτάνουν στις μέρες μας τα όρια της ανελέητης σφαγής -ακόμα και στις χώρες της "πολιτισμένης" γηραιάς ηπείρου- καθιστά επίκαιρα τα ερωτήματα: Είναι γραμμένο στον ανθρώπινο γενετικό κώδικα η βιαιότητα και το φονικό; Υπάρχουν γονίδια επιθετικότητας; Πόσο ευθύνεται το γονιδιακό και πόσο το πολιτισμικό για τον ανθρώπινο χαρακτήρα; Άραγε, οι εκρηκτικές τεχνολογικές εξελίξεις του 20ού αιώνα, οι οποίες άλλαξαν δραματικά τον τρόπο ζωής του ανθρώπου και του έδωσαν τη δυνατότητα να κυβερνά ακόμα και την κληρονομικότητά του, δημιουργούν κάποια αισιοδοξία για το μέλλον; Στο βιβλίο επιχειρείται, υπό μορφή συζήτησης ανάμεσα σ' ένα φιλόλογο, ένα γιατρό, ένα φυσικό, ένα μοριακό βιολόγο και δύο φοιτητές, μία αναλυτική απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα. 




Ηθική - Μπαρούχ Σπινόζα




Στην Ηθική του Σπινόζα συνδέονται συστηματικά οι διαφορετικές διαστάσεις της φιλοσοφίας, η μεταφυσική, η γνωσιολογία, η ηθική και η πολιτική. Μέσω της γεωμετρικά δομημένης επιχειρηματολογίας του έργου υποστηρίζεται η ενότητα σώματος και πνεύματος, η ισοδυναμία του φιλοσοφικού λόγου με την πράξη, και αναπτύσσεται η δυνατότητα μετασχηματισμού του ανθρώπου και της κοινωνίας από την κατάσταση της δουλείας στην ελευθερία.








Ο Μίτος Της Αριάδνης




Η χρήση της ηρωίνης και η εξάρτηση απ' αυτήν έχει μπει για τα καλά στη σύγχρονη κοινωνία, και μάλιστα σε μορφή επιδημική. Κάθε χρόνο πολλοί νέοι άνθρωποι εμπλέκονται στη δίνη της και ταλαιπωρούνται απελπιστικά – μαζί και οι οικογένειές τους.
Το βιβλίο αυτό επιδιώκει να ξεχωρίσει την πραγματικότητα από τη δαιμονολογία, και να συνδράμει τον αναγνώστη ώστε να γίνει η καταλύτης για θετικότερες εξελίξεις.











Σοπενχάουερ




Η απόλαυση που παίρνουμε από ένα μεταφυσικό σύστημα, η ευχαρίστηση που μας δίνει η νοητική οργάνωση του κόσμου σε ένα αυστηρά θεμελιωμένο, εντελές και ισόρροπο οικοδόμημα σκέψης, είναι πάντοτε και πάνω απ' όλα αισθητικής φύσεως. Έχει την ίδια πηγή με τη χαρά, την υψηλή και ανώτερη ευδαιμονία που μας χαρίζει η τέχνη με τη δύναμη που διαθέτει να μορφοποιεί και να ταξινομεί το υλικό της, να βάζει σε τάξη τις συγκεχυμένες καταστάσεις της ζωής, έτσι ώστε να μας προσφέρει καθαρή και καθολική θέα.








Πλάτωνος Ευθύφρων


Ο Ευθύφρων είναι από τους γνησίους διαλόγους του Πλάτωνος, συγγραφείς αμέσως μετά τον θάνατον του Σωκράτη.Ο Ευθύφρων ήτο ένας μάντις πασίγνωστος εις τας Αθήνας διά την υπερβολικήν θρησκομανίαν του, καταγόμενος από τα Πρόσπαλτα, δήμον της Αττικής, ο οποίος έκειτο περίπου όπου το σημερινόν χωρίον Κερατέα, όπισθεν του Υμηττού, ανήκε δε ίσως εις ιερατικήν οιωνοσκόπων οικογένειαν. Είχε δε την ιδέαν ότι εγνώριζε τα θρησκευτικά ζητήματα και τους ιερούς νόμους περισσότερον από κάθε άλλον εις τον κόσμον· διό και με υπερηφάνειαν περισσήν εκήρυττεν ότι αι προφητείαί του ουδέποτε διεψεύσθησαν.Υπόθεσις του Ευθύφρονος είναι να ευρεθή ο ορισμός του οσίου, ήτοι της ευσεβείας και αγιότητος. Απαρτίζεται δε από μίαν συνομιλίαν, η οποία γίνεται μεταξύ του Σωκράτους και του Ευθύφρονος.




Λουκιανού Αλέξανδρος Ή Ψευδομάντις




Ο Λουκιανός με οξύτατο βλέμμα διείδε τα πλημμελήματα των συγχρόνων του, τη δεισιδαιμονία, τον παρασιτισμό, την προσποίηση των φιλοσόφων, την απειροκαλία των γραμματικών, πράγματα που στιγμάτισε με γελαστούς χαριεντισμούς και δηκτικά σκώμματα. Δεινός ζωγράφος των ανθρωπίνων αδυναμιών, σκώπτει και χλευάζει, όχι απλώς για να κάνει τον αναγνώστη να γελάσει, αλλά για να διδάξει, επιδεικνύοντας τη φωτεινή διαύγεια και το κάλλος της ελληνικής διάνοιας, σε σύγκριση με την ημιβάρβαρη μωρία των συγχρόνων. Πέθανε στην Αλεξάνδρεια.






Αιμίλιος Ή Περί Αγωγής - Ζάν Ζάκ Ρουσσώ


Θα μιλήσω ελάχιστα για τη σπουδαιότητα μιας καλής διαπαιδαγώγησης.Δεν θα σταθώ ούτε στο ν' αποδείξω ότι αυτή που χρησιμοποιείται τώρα είναι κακή' χίλιοι άλλοι το έχουν κάνει πριν από μένα και δεν μ' αρέσει καθόλου να γεμίζω ένα βιβλίο με κάτι που όλος ο κόσμος το ξέρει. Θα παρατηρήσω μονάχα ότι, εδώ και άπειρα χρόνια συνέχεια, μόνο μια φωνή υπάρχει ενάντια στο κατεστημένο, χωρίς κανένας να 'χει σκοπό να προτείνει κάποια καλύτερη μέθοδο. Η λογοτεχνία και οι γνώσεις του αιώνα μας τείνουν πολύ περισσότερο να γκρεμίζουν παρά να εποικοδομούν. Λογοκρίνουν σε τόνο δασκαλίστικο για να προτείνεις, χρειάζεται να πάρεις κάtι άλλο, που το φιλοσοφικό του ύψος χαίρει λιγότερο. Παρά τα τόσα γραφτά, που δεν έχουν, λένε, για σκοπό τους παρά την κοινή ωφελιμότητα, η πρώτη απ' όλες τις ωφελιμότητες, που είναι η τέχνη να διαπλάθεις ανθρώπους, είναι ακόμα ξεχασμένη.


Δραστηριότητες Μαθησιακής Ετοιμότητας




Ένα σημαντικό ποσοστό του μαθητικού πληθυσμού, το οποίο κυμαίνεται από 10 έως 20%, δυσκολεύεται ή αδυνατεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του σχολείου. Κι αυτό γιατί τα παιδιά καλούνται να ανταποκριθούν σε ερεθίσματα, να παρακολουθήσουν το σχολικό πρόγραμμα και να προσαρμοστούν στο σχολικό περιβάλλον κινητοποιώντας ικανότητες και λειτουργίες οι οποίες δεν έχουν επαρκώς αναπτυχθεί. Η ετοιμότητα (Readiness) είναι ένας πολυδιάστατος όρος ο οποίος αναφέρεται σε όλες τις φάσεις της ανάπτυξης του παιδιού. 






Αισχύλος -Ευμενίδες


Το σκηνικό της τραγωδίας "Ευμενίδες", τοποθετείται στον ναό του Απόλλωνα στους Δελφούς. Εκεί ο ιερέας βρίσκει τον Ορέστη, ικέτη στον βωμό, να ζητά τη βοήθεια του θεού για να απαλλαγεί από τις Ερινύες, που κουρασμένες από την καταδίωξη του φυγά έχουν αποκοιμηθεί. Τότε εμφανίζεται το φάντασμα της βασίλισσας Κλυταιμνήστρας, ξυπνά τις Ερινύες, γιατί παραμέλησαν το έργο της καταδίωξης και της τιμωρίας του Ορέστη, και κατηγορεί το θεό ότι έδωσε άσυλο σε μιασμένο άνθρωπο.Η σκηνή μεταφέρεται στην Αθήνα, όπου, σύμφωνα με την υπόσχεση του Απόλλωνα, ο Ορέστης θα δικαστεί για τ' αμαρτήματά του. Ο ήρωας μετά από συμβουλή του θεού φτάνει εκεί κι αγκαλιάζει το άγαλμα της Παλλάδας παρακαλώντας την να τον προστατέψει απ' τις Ερινύες, που συνεχίζουν να τον καταδιώκουν. Οι εκδικητικές θεότητες φτάνοντας τραγουδούν έναν ύμνο, που τρελαίνει τον νου του θύματός τους. Σε απάντηση της παράκλησης του Ορέστη η Αθηνά εμφανίζεται, για ν' αναλάβει τη δίκη με τη βοήθεια ορισμένων επίλεκτων πολιτών ως ενόρκων.


Ο Καραθεοδωρή - Η Σχετικότητα Και Οι Άσχετοι




Κωνσταντίνος Καραθεοδωρής : O Eλληνας δάσκαλος του Aλμπερτ Αϊνστάιν
Κύριοι, ζητήσατε να σας απαντήσω σε χίλια δυο πράγματα, κανείς σας όμως δεν θέλησε να μάθει ποιος ήταν ο δάσκαλός μου, ποιος μου έδειξε και μου άνοιξε τον δρόμο προς την ανώτερη μαθηματική επιστήμη, σκέψη και έρευνα. Και για να μην σας κουράσω, σας το λέω έτσι απλά, χωρίς λεπτομέρειες, ότι μεγάλος μου δάσκαλος υπήρξε ο αξεπέραστος Έλληνας Κωνσταντίνος Καραθεοδωρή, στον οποίο, εγώ προσωπικά, αλλά και η μαθηματική επιστήμη, η φυσική, η σοφία του αιώνα μας, χρωστάμε τα πάντα» - Aλμπερτ Αϊνστάιν στην τελευταία συνέντευξη τύπου που παρεχώρησε το 1955.





Γράμμα Σ' Ένα Παιδί Που Δεν Γεννήθηκε Ποτέ




Το συγκλονιστικό αυτό βιβλίο της Οριάνα Φαλάτσι, πραγματεύεται το θέμα της έκτρωσης δίνοντας επιχειρήματα υπέρ και κατά. Παρακολουθούμε τις συναισθηματικές διακυμάνσεις μιας μέλλουσας μητέρας, την αντίδραση της κοινωνίας απέναντι στην εγκυμοσύνη της ενώ είναι ανύπαντρη, τον ψυχισμό του πατέρα αυτού του παιδιού. Κι όλα δοσμένα μέσα από το μονόλογο της γυναίκας, που ίσως είναι ημερολόγιο, ίσως πάλι, όπως δηλώνει ο τίτλος, να είναι γράμμα στο παιδί της.










Το Μακεδονικό Ζήτημα - Κωνσταντίνος Βακαλόπουλος




Η βόρεια ζώνη της Μακεδονίας κατοικούνταν από αμιγείς βουλγαρικούς πληθυσμούς, η νότια από ελληνόφωνους, ως επί το πλείστον Έλληνες, και η μεσαία ζώνη από ξενόφωνους, στην πλειονότητά τους ελληνικούς πληθυσμούς. Η ζώνη αυτή διεκδικήθηκε με πείσμα και αγωνιστικότητα από το ελληνικό και το βουλγαρικό στοιχείο. Καμιά ιστορική πηγή δεν μνημονεύει Σέρβους ή «Μακεδόνες». Και εκεί έγκειται το θέμα. (Κ. Βακαλόπουλος)
























Θεόφραστος - Χαρακτήρες


Στους Χαρακτήρες, ο Θεόφραστος περιγράφει τα εσωτερικά και ψυχικά γνωρίσματα ανάλογα με το ήθος των ανθρώπων, ενώ μέχρι σήμερα δεν είναι βέβαιο αν αποτελούσαν αυτοτελές έργο ή τμήμα κάποιου άλλου ή σημειώματα του Θεόφραστου. Συνολικά περιγράφονται 30 διαφορετικοί χαρακτήρες εκ των οποίων οι 15 περιλαμβάνονταν στην πρώτη έκδοση του έργου (1527), ενώ το 1522 ανακαλύφθηκαν επιπλέον οκτώ και το 1599 ακόμη πέντε. Οι δύο τελευταίοι από τους περιγραφόμενους χαρακτήρες ανακαλύφθηκαν μόλις το 1786. Η ακριβής χρονολογία συγγραφής του έργου δεν είναι γνωστή. Θεωρείται πιθανό πως δεν γράφτηκαν όλοι οι χαρακτήρες συγχρόνως, ενώ άλλοι μελετητές τους χρονολογούν περίπου στο 317 π.Χ. Σε ότι αφορά την σύνθεσή τους, ο Θεόφραστος πιθανότατα στηρίχτηκε ως ένα βαθμό στο έργο του Αριστοτέλη Περί Ηθικής.

Η Τέχνη Της Αγάπης - Έριχ Φρομ
«Η αγάπη», γράφει ο Έριχ Φρομ, «είναι η μόνη ικανοποιητική απάντηση στο πρόβλημα της ανθρώπινης ύπαρξης». Ωστόσο, οι πιο πολλοί από μας είναι ανήμποροι ν' αναπτύξουν την ικανότητά τους για αγάπη σε βαθμό τέτοιο, που η αγάπη να είναι σύνθεση ωριμότητας, αυτογνωσίας και θάρρους. Η τέχνη της αγάπης, όπως κάθε άλλη τέχνη, απαιτεί εξάσκηση και συγκέντρωση. Περισσότερο όμως από κάθε άλλη τέχνη, απαιτεί πηγαία διόραση και κατανόηση.
Περιεκτική Δημοκρατία (Τάκη Φωτόπουλου)
Η "Περιεκτική Δημοκρατία" είναι ένα πολυμεταφρασμένο πολιτικό δοκίμιο. Επανεκδόθηκε 10 χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση (1997, πρώτη έκδοση στα αγγλικά «Tοwards an Inclusive Democracy», και πρώτη στα ελληνικά το 1999) και αφού είχε εξαντληθεί από καιρό. Με την ευκαιρία μάλιστα της επανέκδοσής του στα ελληνικά ο συγγραφέας Τ. Φωτόπουλος επιχείρησε να ανανεώσει σημαντικά στατιστικά στοιχεία και να διαπιστώσει πόσο επιβεβαιώνονται τα προ 10ετίας συμπεράσματά του. Έτσι οι πολλές προσθήκες και αλλαγές καθιστούν ουσιαστικά την έκδοση μια επαναδιατύπωση της Περιεκτικής Δημοκρατίας.
 Με τον όρο «Περιεκτική Δημοκρατία» ο συγγραφέας θέλει να διαχωρίσει τη θέση του τόσο από την κοινοβουλευτική, φιλελεύθερη, σοσιαλιστική ή καπιταλιστική δημοκρατία και να δείξει πως μόνο με την επέκταση και την ανασύνθεση της κλασικής Αθηναϊκής Δημοκρατίας μπορεί να ξεπεραστεί μια πολυδιάστατη παγκόσμια κρίση: πολιτική, οικονομική, κοινωνική και οικολογική.